My LOG

My LOG

Tuesday, July 13, 2010

20M and 40M Review


Kali ini aku teringin sangat nak mencoretkan tentang 20m (14mhz) dan 40m (7mhz) band. Ada la lebih kurang setahun aku mengenali band ini. sebelum nie aku tak pernah mengenalinya malah monitor pun tak pernah dan tidak pernah didedahkan keistimewaan band ini oleh orang2 terdahulu.


So bila aku memiliki tiket yang baru ( 9M ) maka ruang yang diberikan agak luas. Jadi aku berpeluang untuk operate disini. Memang aku merasai nikmat yang maksimum disini. Aku merantau ke setiap pelusuk dunia dengan agak mudah. Ramai kawan2 baru malah sehingga menjadi karib. Zal (VU2DK) dan Erwin (YB0DJ) antara peneman aku setiap malam. Adakalanya mereka akan menelefon jika tidak mendengar aku DX di 20m band begitu juga sebaliknya.

Kadang kala terfikir juga....mudahnya 20m band. Mana ada thrill. Tapi bila berfikir panjang aku sudah banyak berkorban untuk menakluki band ini. Patut la MCMC mensyaratkan lulus CW untuk nak operatekan band nie. ada sebabnya. Susah dulu senang kemudian. Begitu juga di lain2 negara. Biasanya 20m diperuntukan untuk Class Super.Sebagai contoh di Indonesia hanya YB dan YC beroperasi disini walaupun YD dan YE mampu menguasai CW.

Jadi tidak menjadi sebab untuk aku merendah diri beroperasi disini. Bukan senang untuk beroperasi disini walaupun senang untuk mengoperasikan 20m band. Im Proud to myself and also to all 9M yang berusaha untuk kesini dan 40M. Harus diingat kita tidak mendapatkannya dengan percuma walaupun MCMC sudahpun nak memberikan 40M secara percuma. We deserve for it. so be proud of what we have. Berusaha dan terus berusaha dan jangan ada escapisme jika kita tidak dapat melakukan sesuatu.

Dan semua rakan yang masih memasang niat untuk ke Cyberjaya aku doakan. Aku juga bermula dari 9W dan aku juga ingin sangat anda semua merasai kenikmatan 20m dan 40m band. Seperti kata seorang sahabat "Tidak ada kenikmatan kalau tiada Kesusahan". Harapan ketemu anda semua nanti untuk Sessi menakluki CW yang seterusnya.

setiap kesabaran pasti ada habuannya, Insya Allah..

1 comments:

Memang betul kata 9M2GET. Berusaha dulu nanti senang kemudian. Benda yang dapat secara percuma tanpa usaha tak akan dihargai. Nasihat kepada rakan-rakan, tak payahlah mengharapkan sesuatu yang tak pasti. Teruskan usaha walaupun susah.

Post a Comment

Newer Post Older Post Home