My LOG

My LOG

Saturday, July 31, 2010

PLAY SAFE


Pagi tadi sempat chit chat ngan salah sorang idol aku 9M2SX ( Saito ). Banyak perkara yang dibincangkan. Ada beberapa teguran yang bermanfaat yang aku rasa boleh dikongsikan disini. Mula2 Saito agak bimbang takut aku nie jenis yang tak boleh terima teguran...hehehehe. tapi aku bukan jenis tu. Kalau hangpa nak tau telinga aku nie sama tebal dengan perut aku. Jadi aku tak kisah tambahan benda yang ditegur tu benda yang berguna.

Saito bimbang akan statik yang terhasil akibat antenna aku yang agak tinggi. Lebih2 lagi kawasan rumah aku agak lapang. Kebarangkalian antenna disambar petir amat tinggi. dan aku pun bersetuju....2 minggu lepas masa aku nak pasang coax cable ke ATU tangan aku terkena statik. Nasib baik kecil...kalau tak arwah dah ( alhamdulillah ). Statik nie juga kalau kena kita punya front amp receiving maka pekak la radio tu buat selamanya.

So dia pun berkongsi projek yang menelan kos yang rendah untuk menyelamatkan antenna, radio, psu, coax cable, atu dan yang penting nyawa aku sendiri. Yang penting tanggal kan coax cable jika kita tidak mengoperasikan rig. Statik tidak semestinya di akibatkan dari petir. Kadang2 floating statik nie berada di sekeling antenna kita lebih2 lagi yang Cucuk-Cucuk Langit. hehehe. Jadi nak buat macam mana.

Mudah saja kata pak saito. Apabila coax dicabut pastikan anda shortkan coax cable anda dengan Carbon Resistor. Nilai bacaan lebih kurang 5w dan 1 kilo ohm. sangat murah. modal dalam 3 kupang kata orang perlis.hehehe. Kalau ada statik pun pada coax kita ianya akan di discharge kan ataupun resisitor tu yang kaput. Antenna masih selamat dan coax masih boleh digunakan.

Petang nie aku ke kedai elektronik. Malangnya di perlis nie barang susah. Adala seramik resistor. Nilai lebih kurang 5w dan 2.2 kilo ohm. Nak buat macam mana. so aku parallel kan dua bijik jadi la nilai bacaan 10w 1.1 kilo ohm. Boleh la......hehehe cara tak pandai. Yang penting lepas nie risiko kena renjatan boleh dikurangkan.

jadi selamat mencuba. Modal tak sebesar mana. resistor 5 kupang campur klip buaya seringgit.
hehehehe. selamat la skit radio2 buruk kat rumah nie dan yang lebih penting nyawa aku

InsyaAllah




Grounding pun penting. Jangan lupa ya

1 comments:

Salam get,

Aku pun nak jumpa pak saito ni. tapi tak tau bila. kalau hang ada no tipon dia sms dkt kat aku sat.

Aku nak blajaq sbb aku tak tau.

Post a Comment

Newer Post Older Post Home